Holidays season leads to continued traffic growth

The upward trend in air traffic observed since the beginning of the holiday season continued in August. With 198,460 aircraft movements, the traffic level was only about 36 per cent below the air traffic figures of 2019. For the first time, DFS controllers handled more take-offs and landings at Leipzig Airport than they did before the crisis.

08.09.2021.- Since March 2021, air traffic figures have been recovering from the COVID-19 pandemic. After a hesitant start, significant traffic increases were observed during the summer months of June and July. This trend also continued in August when a total of 198,460 flights under instrument flight rules were logged in German airspace. This means that the traffic volume in August reached about 64 percent of the pre-crisis level. In July, it had still amounted to 57 percent and in June to 42 percent, compared to the same months in 2019.

Passenger airports which have to cope with stronger effects resulting from the COVID-19 pandemic continued to recover due to holiday traffic in August. For example, Frankfurt Airport with 28,882 take-offs and landings was around 38 percent below the 2019 level (July: -41.4 percent). This trend can be observed at almost all German airports. In August, the traffic volume at the 15 international airports was, on average, 42.3 percent below the level of the pre-pandemic month. Compared with July, this is an improvement of five percentage points.

Leipzig Airport saw an increase in traffic for the first time since 2019. In August, DFS air traffic controllers handled 6,693 aircraft movements there. This is five percent more than in the same month of August 2019. "We are very pleased that the positive development of the summer months has continued so far and hope that it will last," said DFS CEO Arndt Schoenemann. "Unfortunately, the important transatlantic flights have still not been resumed due to the pandemic."

Download:
Graphic: Air traffic in Germany
Graphic: Air traffic at German airports
Graphic: Air traffic at German airports August 2021

Nanda Geelvink
Email: presse@dfs.de

Die DFS Deutsche Flugsicherung GmbH ist ein bundeseigenes, privatrechtlich organisiertes Unternehmen mit rund 5.600 Mitarbeitern (Stand: 30.06.2021). Die DFS sorgt für einen sicheren und pünktlichen Flugverlauf. Die rund 2.200 Fluglotsen leiteten vor 2020 täglich bis zu 10.000 Flüge durch den deutschen Luftraum, im Jahr mehr als drei Millionen. Das Unternehmen betreibt Kontrollzentralen in Langen, Bremen, Karlsruhe und München sowie Tower an den 15 internationalen Verkehrsflughäfen in Deutschland. Die Tochtergesellschaft DFS Aviation Services GmbH vermarktet flugsicherungsnahe Produkte und Dienstleistungen und ist für die Flugverkehrskontrolle an neun deutschen Regionalflughäfen sowie an den Flughäfen London-Gatwick und Edinburgh verantwortlich. Die R. Eisenschmidt GmbH als weiteres DFS-Tochterunternehmen vertreibt Publikationen und Produkte für die Allgemeine Luftfahrt, an der Kaufbeuren ATM Training (KAT) wird militärisches Flugsicherungspersonal ausgebildet. Seit 2016 arbeitet die DFS an der Integration von Drohnen in den Luftverkehr und hat mit der Deutschen Telekom das Joint Venture Droniq GmbH gegründet. www.dfs.de